Cat Red

250.00 199.00

Andy Warhol, “Cat Red”

SKU: 52766 Categorie: Tags: ,

Kunstcode: 39464
Kunstenaar: Andy Warhol
Titel: Cat Red
Techniek: Quality art print.
Stijl: Figuratief
Formaat: 71 x 84
Ingelijst: Ja
Orientatie: Staand

Galerieprijs (incl BTW): €250,00
Sale prijs (incl BTW): €199,00

Andy Warhol (1928-1987) was a key figure in Pop Art, an art movement that emerged in America and elsewhere in the 1950s to become prominent over the next two decades.

The Fauves used non-representational color and representational form to convey different sensations. Apply the same idea to the portrait of Marilyn Monroe below, using the controls to adjust the colors. How does the color affect the mood?

Unlike the Fauve colors, the non-representational colors of Pop Art do not depict the artist’s inner sensation of the world. They refer to the popular culture, which also inspires Warhol to experiment with the technique of silkscreen printing, a popular technique used for mass production. In doing so, Warhol moves away from the elitist avant-garde tradition. Initially, many spectators received this new marriage between art and commodity culture with little enthusiasm.

Warhol discusses his choice of color in this 1981 recording. Press the play button to listen to his comments.

On the occasion of Marilyn Monroe’s suicide in August 1962, Warhol used this image for his screenprinting. It was a publicity shot by Gene Korman for the film Niagara, made in 1953.

Warhol was fascinated with morbid concepts. Sometimes, however, the results are astonishingly beautiful, such as the resonating, brilliantly colored images of Marilyn Monroe. The Marilyn canvases were early examples of Warhol’s use of silkscreen printing, a method the artist experimented with, recalling:

In August 62 I started doing silkscreens. I wanted something stronger that gave more of an assembly line effect. With silkscreening you pick a photograph, blow it up, transfer it in glue onto silk, and then roll ink across it so the ink goes through the silk but not through the glue. That way you get the same image, slightly different each time. It was all so simple quick and chancy. I was thrilled with it. When Marilyn Monroe happened to die that month, I got the idea to make screens of her beautiful face the first Marilyns.

Using photo-stencils in screen-printing, Warhol uses photographic images for his screenprints. The screen is prepared using a photographic process, and then different color inks are printed using a rubber squeegee to press the paint onto the painting through the screen.

Kunstenaar

Techniek

Stijl

Beeldafmeting

Ingelijst

Orientatie

Biografie

Andy Warhol

Andy Warhol, geboren te Pennsylvania in 1928 als zoon van Slowaakse immigranten, vertrok na zijn studie Commercial art naar New York. Daar begon hij te werken als commercieel illustrator, voornamelijk voor schoenenadvertenties. In 1961 exposeerde hij in Los Angeles waar hij zijn 32 smaken Campbell soepblikken showde.

Zijn kunst weerspiegelt de beelden van zijn tijdgeest, en was representatief voor de Amerikaanse droom en de cultuur van consumentisme. Voor het eerst kwamen beroemdheden en producten voortdurend in beeld via tv en reclame-advertenties. Warhol liet zien dat alles dat als populair beschouwd werd, gemaakt kon worden tot gevoelloze, zich herhalende, banale beelden, en andersom, dat alle banale objecten veranderd konden worden in een product dat goed verkoopt. Zo vervaagde hij de grenzen van originele kunst en populaire massaproducten. Terwijl advertenties steeds artistieker werden, werd kunst een meer populair product voor de massa.

Voor die tijd had Monet al hetzelfde motief in series geschilderd, zodat de schilderingen op volgorde de verandering in perceptie van licht en kleur weergaven van uur tot uur. Echter, Warhol herhaalde steeds hetzelfde beeld en haalde dit uit elke context, waarmee hij de massaproductie imiteerde. Hij wilde lopende bandwerk afleveren, het liefst schilderde hij altijd op vierkant doek, van hetzelfde formaat en in dezelfde kleur, zodat alle werken inwisselbaar waren. Hij wilde geen keuzes moeten maken over formaat, kleur of object, en geen enkele gedachte of emotie toelaten in zijn werk. Deze afstandelijkheid en gefascineerde maar ogenschijnlijk onthechte blik op zijn objecten is kenmerkend voor zijn werk.

Zo toegankelijk als zijn producten waren, zo ontoegankelijk kwam Warhol zelf over. Hij werd gezien als stille, excentrieke observator. Hij kwam afstandelijk over, maar was wel een perfectionist en een workaholic. Hij wilde zo snel mogelijk leven om maar zo min mogelijk te missen, zo lijkt het. Intussen verzamelde hij maniakaal al zijn kassabonnen, treinkaartjes, knipsels en quotes en liet alles wat hij deed vastleggen. Zodat hij in elk geval bewijs had te bestáán, te leven.

Zijn uitspraken maken duidelijk dat hij die geruststelling nodig had: `Het is moeilijk in de spiegel te kijken, er is niks dat je aankijkt´ en ´Ik houd van acteurs, als je ze vraagt wat ze doen zitten ze altijd tussen twee rollen in´.
Hij zei zo vaag mogelijk te willen blijven opdat hij nooit echt te vatten was. Beeldde hij daarom verpakkingen van producten (blikken, colaflesjes, brilloverpakkingen) uit? Was Warhol zo oppervlakkig als hij deed voorkomen? Het blijft speculeren, maar had Warhol nog geleefd, hij zou ontkennend geantwoord hebben. Hij wilde kunst niet intellectualiseren en impliceerde nooit dat er een onderliggende boodschap achter zijn kunst schuilde:

´Als je alles over Andy Warhol wilt weten, kijk dan gewoon naar de buitenkant van mijn schilderijen en films en naar mij, daar ben ik. Er zit niets onder de oppervlakte.´

Stel hier uw vraag aan de art consulent:

Uw naam*

Uw email*

Onderwerp

Uw bericht